zondag 10 mei 2009

#Ding 11 en 12

Vandaag een vlugge start met wiki. Met behulp van de suggesties van Rob een eerste poging op 23 dingen Wetpaint. Een foto toevoegen ging redelijk snel, alleen verscheen hij veel te groot.
Hoe te verkleinen?
Het antwoord van Dingetje gehad: dank daarvoor.

Na het lezen van de mogelijkheden van twitteren ervaar ik enige schroom om te starten hiermee omdat ik vrees teveel tijd achter de pc door te zullen brengen en daar is de komende week weinig tijd voor...

Toch nog maar even mijn huiswerk gemaakt en getwitterd. Ik vind weinig collega's of hebben ze zich misschien met hun dommeldalse alias aangemeld? Via twitter een aantal (automatisch) uitgenodigd dat in mijn gmail adresboek zat. Ben benieuwd of er gereageerd wordt.

Een aantal dagen later: ik vind veel bekende Nederlanders en wereldburgers onder de twitteraars en een paar collega's. Voorlopig is twitteren niet "mijn ding".
Vandaag het onderstaande bericht gelezen op bibliotheek 2.0, waaruit blijkt dat er leuke mogelijkheden zijn voor de bibliotheek.


Mijlpaaltje: > 80 volgers op Bibliotheek Twitter
Toch weer leuk: onze bieb op Twitter wordt nu door 82 mensen gevolgd. Op naar de 100!
Ze doen in deze bibliotheek (Enschede) overigens heel veel leuke leuke dingen met de 23dingen. Zou mooi zijn als dommeldal daar ook tijd voor zal krijgen. We moeten ons veel meer digitaal gaan "verkopen".

Het werken met wiki's moet ik ook nog verder onderzoeken. Die biedt wel kansen voor de bibliotheek, denk ik, geziende mooie dossiers die ik op sommige wiki's van bibliotheken zag.


Hieronder een artikel van Ewout Sanders over twitteren, waarin o.a. te lezen is welke "onzin"er getwitterd wordt.
Ik twitter dus ik ben
Woordhoek Ewoud Sanders
Ewoud Sanders
Column Maandag 20-04-2009 Sectie: Achterpagina Pagina: 16 Ewoud Sanders
1. U weet niet wat twitteren is? Twitter is een sociale netwerksite waarop je berichtjes kunt achterlaten van maximaal 140 tekens. Dit zijn al 174 tekens (spaties meegeteld).
2. Die berichtjes kun je sturen via je nulzes, mail of via de website. To twitter betekent kwetteren. Het logo van Twitter is een vogeltje.
3. Het is dus zoiets als een smsje sturen, maar niet naar iemands mobiele telefoon, maar naar http://twitter.com, waar iedereen het kan lezen.
4. Zon kort berichtje van maximaal 140 tekens heeft een tweet. Iemand die tweets verstuurt, heet een twitteraar.
5. Er is nog meer twitterjargon: twunchen, voor twitteraars die samen gaan lunchen.
6. Kun je nou veel kwijt in een tweet? Anders gezegd: wat heeft de gemiddelde twitteraar de wereld te melden? Ik citeer drie voorbeelden.
7. Ben klaar met andermans sigarettenrook. Gelukkig op de fiets naar huis nu.
8. Lekker gegeten. Nu zou ik eigenlijk mijn Duits moeten leren...Weinig zin. Buiten roept me en ik ben slecht in negeren. Duits is stom.
9. Net mijn haren weer geverfd, nu op de bank liggen met een fijn Zweeds boek.
10. Kort samengevat: je meldt via twitter vooral waar je bent en wat je aan het doen bent. Je kunt de tweets van vrienden volgen en kijken wie in jouw buurt aan het twitteren is.
11. Sorry, dit laatste bericht was te lang: 178 tekens. Woordhoek oude lengte.
12. Zal wat indikken. Twitter groot succes. Miljoenen mensen doen het al. Google in onderhandeling met Twitter. 250 miljoen dollar geboden.
13. Zal Twitter eigen taal met zich meebrengen? Net zoveel afkos als in sms? Dit lijkt mee te vallen. Waarom?
14. Sms voor bekenden bestemd. Dus kun je eigen afkos ontwikkelen. knzj. Kan niet zonder je. Tweets voor iedereen. Dan werkt dat niet.
15. Sociologische aspect het interessantst. Basis moet zijn: ik schrijf dus ik besta. Ik twitter dus ik ben. Nu hier, op de bank, met boek.
16. Lengte vd berichten sluit aan bij onafwendbare ontwikkeling in de media: alles moet korter. Sms was nog 160 tekens. Aan de lange kant.
17. Makkelijk om getwitter belachelijk te maken, maar het voorziet kennelijk in een grote behoefte.
18. Taalobservaties op twitterlengte niet eenvoudig maar doen ons best. Vroegste vindplaats bloesjesdag nu 1979. We laten zaak even rusten.
19. In 2011 komen ruim 8 miljoen historische krantenpaginas online bij de Koninklijke Bibliotheek. Bij leven en welzijn komen we dan
20. op deze kwestie terug. Als u dit volgehouden heeft, bent u nú hier, laatste zin aan het lezen.
Ewoud Sanders

Hoe gebruik je twitter? Lees:
http://www.frankwatching.com/archive/2009/06/04/hoe-gebruik-je-twitter-dos-and-donts/

3 opmerkingen:

  1. dag antonia,

    na een korte werkonderbreking ga je even te hard voor mij. ik probeer je in te halen en dan te kunnen reageren op je twitter vraag,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Annette, als ik jou in Twitter zoek dan krijg ik een stuk of 7 Annetten. Welke ben jij. Dan ga ik jou v o l g e n !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In eerste instantie had ik mezelf Antoniamo genoemd, maar toen dacht ik dat niemand me op die naam zou zoeken en heb me Annette Stevens genoemd, staat die er niet bij?
    Ik ga even niet twitteren want vanaf nu ben ik een paar dagen vrij en ga weer een etappe van Het Pieterpad lopen.
    Tot de volgende week, dan zal ik jou zoeken en volgen.

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief