donderdag 6 mei 2010

Google en eBooks. Kan de bibliotheekwereld hiervan iets leren?

Tekst: Marie-José Klaver

Zoekbedrijf gaat concurrentie met Amazon aan.
Over enkele maanden begint Google met de verkoop van digitale boeken. De ebooks van Google, die worden uitgegeven onder de naam Google Editions, zullen te lezen zijn op ereaders en mobiele apparaten met een internetverbinding, zoals de iPhone en de iPad van Apple.

De toetreding van Google op de ebook-markt kan een serieuze bedreiging vormen voor Amazon. De Amerikaanse webwinkel is momenteel de grootste verkoper van elektronische boeken. Volgens de New York Times zijn uitgevers blij met de komst van Google op de eboekenmarkt omdat Amazon strenge eisen stelt. De komst van een tweede grote speler zal naar verwachting voor meer openheid zorgen.

Ook voor Apple vormt Google een concurrent. Apple heeft onlangs een eigen ebookwinkel geopend, de iBook Store, waar boeken voor de iPad verkocht worden. Verwacht wordt dat de iPad, waarvan er binnen 28 dagen één miljoen verkocht zijn, de verkoop van elektronische boeken onder jongere lezers zal stimuleren.

Om deel te kunnen nemen aan het verkoopprogramma van Google, moeten uitgevers hun digitale bestanden aan het internetbedrijf geven. Lezers kunnen de digitale boeken bij Google kopen en de winst wordt tussen de uitgever en het zoekbedrijf verdeeld. De prijs voor ebooks wordt bepaald in overleg tussen Google en de uitgevers. Amazon dwingt uitgevers om nieuwe boeken voor 9,99 dollar te verkopen waardoor de aanschaf van een papieren hardcoverboek, dat aanzienlijk duurder is, minder aantrekkelijk wordt.

Blogarchief